Ekološki pokret ,,Ozon“ poziva lokalnu upravu opštine Nikšić da obavijesti javnost gdje su sredstva u visini od 400.722,00 € uplaćena od strane Elektroprivrede Crne Gore po osnovu naknada za korisnu površinu (m2) povremeno plavljenog zemljišta na prostoru vještačke akumilacije Vrtac.
Tokom 2020. godine donesene su izmjene i dopune Zakona o finansiranju upravljanja vodama u kojem se uvodi nova naknada za korisnu površinu (m2) povremeno plavljenog zemljišta, a obračunava se prema razlici površina vodenog ogledala akumulacije (m2) pri maksimalnoj i biološki minimalnoj zapremini akumulacije utvrđenoj tehničkom dokumentacijom.“
Na osnovu donesenog Zakona, vrši se izmjena Odluke o izmjenama i dopuni odluke o visini i načinu obračunavanja vodnih naknada i kriterijumima i načinu utvrđivanja stepena zagađenosti voda, 20. avgusta 2020. godine.
U skladu sa Zakonom o finansiranju upravljanja vodama, u Članu 4. propisuje se da Sredstva koja pripadaju budžetima jedinica lokalnih samouprava koriste se za finansiranje poslova upravljanja vodama iz nadležnosti organa lokalne uprave, a prema programu koji donosi nadležni organ lokalne samouprave.
U skladu sa Članom 16. Obveznici plaćanja naknada su dužni da dostavljaju nadležnom organu za obračun vodne naknade godišnje izvještaje najkasnije do 31. januara tekuće za prethodnu godinu.
Naknada po osnovu povremeno plavljenog zemljišta izvršena je samo za akumulaciju Vrtac, dok za akumulacije Slano, Krupac, Piva nije izvršen obračun. Ovo sve ukazuje da je zakon primijenjen selektivno od strane EPCG i da se ovakav obračun prihvatio od Uprave za vode, kroz prijevremeno obračunavanje naknada.
Ne postoji bilo kakav razlog za prijevremeni obračun naknade u konkretnom slučaju, a posebno iz razloga što se isti odmah nakon donošenja Odluke krajem avgusta prošle godine šalje iz EPCG ka Upravi za vode na obračun.
Da li su sredstva u iznosu od 400.722,00 € iskorišćena od strane opštine na poslove upravljanja vodama? Koji je objekat saniran sa ovim sredstvima? Zbog čega se selektivno primjenio Zakon i zašto nije urađena projektna dokumentacije određivanja bioloških minimuma kako se kaže u Članu 7. Zakona, „da se obračun vrši premakorisnoj površini (m2) povremeno plavljenog zemljišta, a obračunava se prema razlici površina vodenog ogledala akumulacije (m2) pri maksimalnoj i biološki minimalnoj zapremini akumulacije utvrđenoj tehničkom dokumentacijom.“
Sve ovo pitamo iz razloga potpune netrasparentnosti lokalne samouprave i sumnje da se uplaćena sredstva koriste za partijske interese vladajuće garniture u toku predizborne kampanje.
Smatramo da je ovaj budžetski priliv veoma bitna novina koja omogućava lokalnoj samoupravi da unaprijedi trenutno katastrofalno stanje vodnih resursa u Nikšiću i da se ta sredstva moraju namjenski koristiti.
Sve drugačije otvara prostor za tužilačke organe, koje i ovim putem javno pozivamo da zaštite javni interes.